Geithelleren er nordvendt, 40 meter høy og 20 meter overhengende klippe som er regnsikker med skygge frem til 1700 sommerstid. Veggener veldig formasjonsrikt og bratt, noe som skaper akrobatisk klatring med valgmuligheter for klatrere med ulik klatrestil. Fjellet består av hard/granitt men er desverre litt blokkete. Det er gjort en innsats for å fjerne løse tak og blokker på rutene, men linjene må klatres inn og det er fare for at ting kan løsne. Bruk derfor hjelm på bakken og unngå å stå under klatrere i veggen. Siden det er mye formasjoner, kan det være du finner tak du har lyst å bruke som folk ikke har brukt før deg, ta gjerne med en liten stålkost for å rense disse. Noen steder er det små "nupper"/"microstalakitter" på tak. Disse er skarpe og må gjerne fjernes (det er gjort på de fleste rutene). Hvis du har erfaring og ønsker å utvikle ruter her så er du hjertelig velkommen, ta kontakt med Jan Eivind (90904402) for gratis bolter (fra BRV) og veiledning. Vi praktiserer en åpen "prosjekt-lukke-policy": Max lukketid er 12 måneder, men folk bør prøve å gå rutene de ikke har gått før de hiver seg på prosjekter som er åpnet. Det er trolig potensiale for mange ruter på feltet, fjellet er svært klatrebart så linjeøringene bør diskuteres før drillen svinges. Adkomst; Parker på venstre side av veien ved skilt. Gå videre på veien over broa og ta til høyre gjennom to grinder. Følg traktorvei, halveis over jordet før du tar til høyre hvor det går en ny traktorvei/tursti. Følg denne og kryss den litte elva, fortsett opp bakken rett frem (ikke følg traktorveien til høyre). På toppen av de to gressbakkene (ved et oljefat), følg et hjortetråkk som skrår svakt oppover til høyre i terrenget gjennom en tett liten bjørkeskog/kratt. Fortsett over en liten åskam mellom noen steiner så ser du cragget.
NameDescriptionTypeGradeFATicksStars
1Prolapspassasjen Stilige flytt, men fjellkvaliteten er ik...8+Jan Eivind Danielsen, Lars Ole Gudevang1
2Supercharger Stilige moves opp midten av veggen, bra ...9-/9Jan Eivind Danielsen3
3Ladestopp Hvor mange og hvor lange "ladestopp" tre...8/8+Jan Eivind Danielsen1
4Not a Flamethrower Fin rute, oppe til venstre i veggen.6+Kristoffer Raa Danielsen100
5Plugshare Store åpne stilige flytt, gått og grader...9-Jan Eivind Danielsen210
6Falcon Heavy prosjektet Et av de tøffeste prosjektene, 9 talletn/a000
7Rekkeviddeangst prosjektet Første ruta til toppsn/a000
8Starman 8-Jan Eivind Danielsen100
9Powerwall Masse tak, men det blir litt bratt og pu...7+/8-Jan Eivind Danielsen100