Type: Trad
Nr: 3
Comment: A4, Trym Sæland og Stein-Ivar Gravdal (2003). Første fribestigning, grad 9-/9, Martin Skaar Olslund og Sindre Sæther (2013.06.25). I toppveggen ble graderingen på taulengdene 8+. 9-/9, 8, 8/8+, 8/8+, 7+ og 6-.Det er dermed også en av de få kontinuerlig vanskelige storveggsrutene over flere taulengder i Norge.
FA: Stein Ivar GravdalTrym Sæland
FA date: 01/01-03
Original grade: 9-/9 (8a+)
Navigation:Google Maps
Page views (since 2019.10.09): 113
Pitches:
5- (5a)
50m. Følg Hoka Hey opp til trekanthyllen under diederet.
6+ (6b)
35m. Opp opplagt mindre dieder (ofte tørt) like til høyre for Drømmediederet Stand kom innpå traverserende hylle.
6 (6a+)
30m. Litt klyving opp overlapp til høyre. Traverser så tilbake til toppen av Drømmediederet (DD). RAR boltet stand.
6+ (6b)
60m. Følger igjen HH til det er naturlig å ta ov for å komme inn på skråhylle under overghengende bratt gul vegg og opp til starten av "Diagonalrisset".
n/a
45m (A3+). Opp egg til høyre for dødt dieder vis bb. Lite run følger før man kommer i land på gode ting. Følg godt riss og traverser så mot høyre. Stand i nisje.
40m (A2). Traverser 3m til høyre til fortsettelsen av "Diagonalrisset". Kjip uttopping på gresshylle hvis vått.
6 (6a+)
60m (A1). Følger "Solsemester"-varianten opp til høyre del av Lysebotn camping (RAR boltet stand). Mulighet for mer direkte linjeføring opp nydelig, men mer tidkrevende dieder til høyre.
n/a
40m. Scrambling opp til hylleformasjon som leder tilbake rundt hjørnet. Traverser bort til under markant dieder som leder opp til pinakkel.
60m (A2+). Dytting av friends opp vedvarende parallelt riss til stand på liten gresshylle.
55m (A4). Følg diederet videre opp til viktige sikringer i venstre kant mot takoverheng. Følg til høyre under tak (god friend midt i taket) til forbi kant. Rund så leppa vha. hook's. Opp noen meter og så tilbake dieder til høyre. Taudrag!
6 (6a+)
10m (A1). Transport til toppen av pinakkel og bb.
n/a
45m (A4). Følg svakheter mot høyre så lenge de varer, så opp til bb i bulk. Husk å redde brukbare kiler med en liten friend før linjeføringen retter seg opp. Etter bb'en for det meste hook's til høyre til bunnen av markert buet tak.
30m (A3). Opp til venstre og ut taket til lite dieder. Mot slutten av dieder traverser ut til venstre på liten hylle til stand bak solid flak.
30m (A3). Hook's opp til bb på plate og videre til enda en bb. Gi så ut 6-7m og pendle inn i rissformasjoner til venstre. Opp til stand til venstre for markert sig. Denne taulengden vil bli betydelig mindre skummel ved bruk av 2 ledetau.
n/a
50m (A2+). Følg overlapper til venstre for tynt dieder til bb på plate. Snirkler seg så opp mot lite tre, og så stand på sva rundt kanten.
5 (5b)
35m (A1). Traverser over og opp sva mot venstre, via hyller og opp grufsedieder til stand på gresshylle. Fin direktelinje mulig langs hvit stripe ca. i lodd ned fra høyre kant av nebbet for den med bedre tid. (Vi heiste sekker opp her)
6 (6a+)
50m. Videre opp og inn siste taulengde av Hoka Hey.