Adkomst: Fra Hommersåk med bil ca.5 min: Kjør fra Sandnes til Hommersåk. Sving til høyre i ”Bersagelveien” ved Hommersåk sentrum, skilt ”Bersagel 9 km”. Følg Bersagelveien til skiltet ”Lauvåsvågen” etter 3,2 km (klippen er godt synlig fra bilen etter 2,9 km, se etter lyst fjell oppi lia, ref bildet over). Sving til venstre og parker etter 50 m ved bedehuset (hvitt hus på høyre siden). Anmarsj fra parkering ca.15 min: Følg veien til fots videre mot Lauvåsvågen ca.200 m til du kommer til siste fjøs på høyre siden av veien. Ta inn til høyre, bruk gjerdeklyver, traverser skrått oppover til øverste venstre hjørnet av beitemarka, ca.200 m. Følg vardet stien sikksakk oppover, klyv over ett gjerde til, de siste bratte meterne har lagt ut knutetau. Etter bakketoppen; traverser litt nedover til venstre og så rett bort til Cragget.
OBS: VIS OMSORG OG AKTSOMHET MED GJERDET OG SAUENE! Hvis du må ha med hunden, hold den i bånd! Og vær varsom med bruk av primus og åpen ild på klatrefelt – bør unngås.
Historikk:
- Utviklet høst 2013 - vår 2015
- Sørøst- og sørvestvendt. Meget bra fjellkvalitet, fin beliggenhet og god utsikt.
- Får mye sol og er vindeksponert. Tørker raskt etter regn.
- Sva/krimp og rissklatring på vertikal vegg.
- 20 Ruter, BB, det fleste rutene er korte.
- Snufester: Kjetting med karabin for nedfiring (karabin skal IKKE benyttes for topptauing)
- Barnevennlig, men ikke for de aller minste (bratt anmarsj, hyller, lite skygge ved veggen)