Adkomst: Følg motorveien til Forus og følg skiltingen til Bryne, riksvei 44. Følg veien videre helt til Sirevåg. Rett før Sirevåg ta av til industriområdet “Skoga” til venstre. Følg veien rundt til høyre og under broen, og parker på gresset foran klippen. Vær litt strategisk så ikke løse steiner vil treffe bilen. Omtrent 90 km og 45 minutters kjøring fra Stavanger.
Et alternativ er å ta toget. Toget stopper umiddelbart under klippen på Sirevåg stasjon. Det sies at “man kan sikre fra bilen” om anmarsjen på Sirevåg. Om dette er lurt kan diskuteres, men det gir hvertfall en indikator på hvor omfattende anmarsjen er til feltet.
Forhold: Sirevåg er med sin bedagelige anmarsj et unikt felt. Feltet er anortositt, en mørk og til dels grov bergart, spesielt dominerende på Sør-Jæren og i Egersundsområdet. Veggen er sørvendt, ligger i et lavtliggende kystklima og i åpent lende. Dette gjør at den er ofte tørr og klatrebar når andre felt er våte og kalde. Sirevågfeltet er kanskje det mest anvendelige feltet om vinteren, da den mørke veggen kan bli behagelig mild i solen selv når termometeret ligger rundt nullpunktet. På den andre siden så er det ganske sleipt i solsteiken om sommeren. Veggen er formasjonsrik, svakt til moderat overhengende og meget klatrebar. Anortositt er ikke like hard som gneis og granitt, så pass på hvor du oppholder deg, legger ting og parkerer bilen under feltet. Små og store steiner kan løsne og bli dratt ut.
Historikk: Ifølge historien så var det, som på Dale, engelskmennene Pat Littlejohn, Nipper Harrison, Dave Roberts og flere som først så veggens klatrepotensial. De etablerte visstnok flere linjer med naturlig sikring, men bare to av rutene har blitt dokumentert. I neste runde tok sportsklatrerne blant andre Sverre Brandsberg-Dahl, Ståle Brokvam, Håkon Hansen opp tråden og boret på starten av 90 tallet syv sportsruter av meget høy kvalitet. Utvikling stod stille i omtrent ti år før Hans Jørgen Moe og Vegard Aksnes startet boret. Flere så da at det fortsatt var mange linjer igjen i veggen. Helt opp til 2008 ble det boret ruter da Moe flyttet på boltene til en eksisterende rute for å få plass til det som kanskje var den siste opplagte linjen på Sirevåg, Kvalme ved Reisens Slutt. Det er nå godt og vel 20 høykvalitets ruter fra grad 6 til 8, primært boltet. De utfordrer alt fra buldrestyrke, som på Fader War og Ohm til utholdenheten, på ruter som Nordlandsbanen. To ruter favoritter er Det store togrøveriet 1 og Fyrbøteren.